0

دعوای استرداد جهیزیه

جهیزیه به چه معنا است؟

جهیزیه(دعوای استرداد جهیزیه) به مجموعه اسباب و اثاثیه ای است که زوجه به خانه زوج می برد. آوردن جهیزیه به منزل زوج مالکیت زوجه از جهیزیه را از بین نمی برد. و صرفا برای زوج اجازه و اباهه استفاده از اموال ایجاد می شود.

زوجین و خانواده های ایشان باید بدانند. تهیه مسکن و لوازم اولیه منزل منزل مشترک از وظایف قانونی زوج می باشد. چرا که فراهم کردن اسباب تمکین با زوج می باشد.

 بنابراین آنچه خانواده های زوجه جهت تهیه جهیزیه از وظایف خود می دانند. و در جامعه عرف شده است قانونی نمی باشد.

طرفین در این موارد می توانند به توافقاتی برسند. که به طور مثال برخی از اقلام که دارای قیمت گرانی می باشد نظیر لوستر یا تلویزیون و… را زوج تهیه کند.

معمولا رایج است که خانواده عروس بعد از تهییه جهیزیه  یک لیست از وسایل خریداری شده تهیه می کنند که همان سیاهه نام دارد و این برگه به امضای شوهر و چند شاهد می‌رسد و نشانه این است که زوجه این اموال را با خود به منزل زوج آورده است.

در سیاهه، مدل و ویژگی‌های هر یک از اقلام جهیزیه ذکر می‌شود. استرداد جهیزیه به راحتی صورت می‌گیرد. و زن با درخواست از دادگاه خانواده و یا شورای حل اختلاف برای استرداد جهیزیه اقدام می‌کند.

این مطلب را هم مطالعه نمایید :طلاق در حقوق ایران

ارکان دعوای استرداد جهیزیه

1-مالکیت زوجه بر جهیزیه

یکی از ارکان اصلی این دعوا این است که زوجه نسبت به اموال مورد ادعا بابت جهیزیه مالکیت داشته باشد

2-جهیزیه تسلیم زوج شده باشد

دومین رکن دعوای استرداد جهیزیه ان است که جهیزیه تسلیم زوج شده و به منزل زوج برده شده باشد و در این خصوص اگر سیاهه جهیزیه با امضای زوج باشد بر این امر دلالت خواهد کرد و اگر سیاهه ای در میان نباشد زوجه می تواند با فاکتور های معتبر خرید و شهادت شهود قبض حمل و نقل این امر را ثابت کند.

3-موجود بودن جهیزیه

یکی دیگر از ارکان مهم دعوای استرداد جهیزیه آن است که اسباب و اثاثیه که بابت جهیزیه به خانه زوج برده شده باشد موجود باشد و تلف نشده باشد.در صورت تلف اموال اگر زوج تعدی و تفریط نکرده باشد مسئول نخواهد بود.

دادخواست استرداد جهیزیه

در زمانی که زوجین به اختلاف و جدایی می رسند،زوجه به فکر استرداد جهیزیه خود می افتد و در مقابل زوج نیز به دلایلی از قبیل عدم قبول تعلق جهیزیه به زوجه و… استرداد جهیزیه زوجه امتناع می ورزد به همین دلیل زوجه جهت استرداد جهیزیه خود دادخواستی استرداد جهیزیه مطرح می نماید.

ممکن است در کنار دادخواست استرداد جهیزیه(وکیل در استرداد جهیزیه) زوجه برای انکه از خارج کردن جهیزیه از منزل توسط زوج جلوگیری کند و یا از تخریب و آسیب وسایل جلوگیری گردد. دادخواست تامین خواسته نیز مطرح نماید. که پس از تادیه خسارت احتمالی و صدور قرار تامین خواسته توسط دادگاه و دستور به اجرای احکام مدنی خواسته زوج که همان جهیزیه است تامین میگردد.  

اگر قیمت کل جهیزیه تا 20میلیون تومان باشد دعوای استرداد جهیزیه در شورای حل اختلاف و در صورتی که بیش از 20 میلیون تومان باشد در دادگاه خانواده مطرح و رسیدگی می گردد.

هزینه دعوای استرداد جهیزیه

دعوای استرداد جهیزیه دارای هزینه زیادی نمی باشد. و جز دعاوی غیر مالی می باشد. البته بر خی بر این نظر هستند که استرداد جهیزیه دعوای مالی است. زوجه برای استرداد جهیزیه باید هزینه ثبت دادخواست را در هنگام ثبت در دفتر خدمات قضایی پرداخت می نماید.

روند دعوای استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه هزینه زیادی دربر ندارد و روند آن هم ساده و سریع است. زوجه تنها با ارائه دادخواست و سیاهه ، و فاکتور هایی که نشان از خرید جهیزیه دارد به دادگاه خانواده یا عند القتضا شورای حل اختلاف مطالبه نماید. روند زمان رسیدگی به این دعوا بسته به مجتمع قضایی و مثل سایر دعاوی می باشد.

این مطلب را هم مطالعه نمایید: حضانت فرزند

اگر زوج جهیزیه را تخریب نماید تکلیف چیست؟

اگر زوج در زمان استرداد جهیزیه و یا قبل از استرداد جهیزیه اموال زوجه را به هر شکلی تخریب نماید. یا بدون اجازه زوجه به فروش برساند،با توجه به اینکه اموال در منزل زوج به صورت امانی بوده. و زوج تنها حق انتفاع از اموال را داشته و نه حق فروش و تخریب انها است

 بنابراین با فروش و تخریب زوج نسبت به اموال،زوجه می تواند شکایت کیفری ،خیانت در امانت و تخریب اموال را مطرح نماید و با ارائه دلایل محکم از جمله گزارش کلانتری و شهادت شهود و فاکتور خرید،زوج را به تهیه عین،مثل یا قیمت اموال به انضمام خسارات محکوم نماید.

اظهارنامه استرداد جهیزیه

همانطور که پیش از این گفتیم، برای استرداد جهیزیه زوجه می تواند در بدو امر اظهارنامه به زوج بدهید. و از زوج با لیسط اموال بخواهی که انها را مسترد نماید.البته در صورتی که این استرداد باعث شود که زوج مطلع شده. و اقدام به خروج اموال و یا فروش و تخریب نماید زوجه میتواند. در بود امر درخواست استرداد وتامین خواسته را نماید.

با همه این موارد و با وجود اینکه عموما استرداد روند ساده‌ای دارد، در برخی موارد ممکن است زوج همه لوازم را مسترد نکند و یا اموال در معرض خطر باشند، در چنین مواردی بهتر است زوجه برای استرداد جهیزیه از یک وکیل خانواده کمک بگیرد و با مشورت او اقدام کند.

اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

بعد از اینکه حکم استرداد صادر شد امکان اعتراض به آن وجود دارد. برای مثال ممکن است مرد در طول زندگی لوازم منزل جدیدی تهیه کرده باشد که در کنار جهیزیه زن از آن‌ها استفاده شده باشد و یا حتی جایگزین آن شده باشد. در اینصورت اگر زن این اموال جدید را به عنوان جهیزیه خود به دادگاه معرفی کند، مرد با ارائه دلایل و شواهدی که حاکی از مالکیت خودش است، می‌تواند ظرف بیست روز به حکم استرداد صادر شده اعتراض کند.

اگر زوج جهیزیه را بفروشد تلکیف چیست؟

زوج حق فروش جهیزیه را ندارد و در صورت فروش، زوجه میتواند از ایشان در دادسرا شکایت کیفری بابت جرم انتقال مال غیر نماید .و در صورت محکومیت زوج به مجازات کیفری انتقال مال غیر در خصوص جهیزیه هم قاضی کیفری تعیین تکلیف و زوج را محکوم به پرداخت می نماید. و محل شکایت این جرم نیز محل وقوع جرم یعنی محلی که جهیزیه به فروش رفته است می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.